Angol magántanárok
Simonfi Éva Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Hogyan válasszunk angoltanárt?
"Ahány nyelvet tudsz, annyi féle ember vagy". A szólás igazságát akkor tapasztalhatjuk meg, ha az angol nyelvű
országokban találkozunk olyan hétköznapi esettel, ami „itthon” nem úgy van.
Tehát a nyelvtanulás során nem csak a nyelvet szükséges elsajátítanunk, hanem az adott ország szokásait, rendszerét,
kultúráját is meg kell ismernünk. Ezek nélkül nem sajnos nem lehet jól beszélni egyetlen idegennyelvet sem. – így kezdődik a
"Hogyan tanuljunk angolul?" című írásunk.
Ebből a tanulmányból az is kiderül, hogy az angoltanulás elkezdése a legnehezebb, hiszen az alapok, és különösen a kiejtés elsajátításához
hiába vannak jó weboldalak, ezek használata is igényel némi rutint. Teljesen kezdőként nagyon nehéz fenntartani a motivációnkat,
hiszen az előrehaladásunkat rendkívül lassúnak érezhetjük.
Nyelvtanfolyamok
Érdemes tehát teljesen kezdőként egy olyan tanfolyamot választani, ami tantermi környezetben, hozzánk hasonló zöldfülűeknek szóló tananyagot ad át, jól kipróbált módszerekkel, lehetőleg beszédcentrikusan. Ez a beszédközpontúság azért fontos, mert a kiejtést, szóbeli kommunikációt a legnehezebb önállóan megtanulni, míg a nyelvtani szabályokat, vagy éppen az egyes szavak jelentését, mondatok alkotását otthon, önállóan is hatékonyan meg lehet tanulni.
A jó tanfolyam főbb tulajdonságai:
- Viszonylag kislétszámú, hiszen kezdetben sok figyelmet igényelnek a tanulók.
- Élvezetes, nem száraz, mivel a motiváció fenntartása kiemelten fontos.
- Homogén tudású tanulókból áll, vagyis mindenki egy szinten van angol nyelvből.
- Legalább heti 3x 2 órás, hiszen tisztességesen eljutni egy jól megalapozott kezdő szintre csak kellő intenzitás mellett lehet.
A fentieken felül nem árt, ha tudunk értékeléseket, tapasztalatokat olvasni az adott nyelvtanfolyamról, mielőtt egy alacsony színvonalú
képzésre fordítanánk időnket és pénzünket. Nagy segítség lehet a döntésben az is, ha kínál a nyelviskola ingyenes próbaórát, amit meg tudunk
tekinteni, esetleg pénzvisszafizetési garanciát vállal elégedetlenségünk esetére.
Magántanárok
A nyelvtanfolyamok egyértelmű hátránya, hogy csoportos képzés esetén kevesebb figyelmet kapunk, így a fejlődésünk üteme korlátozottabb ahhoz képest, mintha valaki csak velünk foglalkozna.
Erre adhat megoldást, ha találunk olyan magántanárt, aki a közelünkben tart órákat, esetleg házhoz jön. Természetesen a dedikált figyelem lényegesen többe is kerülhet a nyelvtanfolyamoknál, a specifikus segítség azonban a jobb hatékonyság, így gyorsabb haladás miatt gyakran megtérül. Ne feledjük, hogy a kezdeti, intenzív szakasz után már önállóan is képesek vagyunk fejlődni, így elegendő lehet csak heti egyszer magántanárral konzultáltunk, költségtakarékossági okokból akár online.
A jó magántanár főbb tulajdonságai:
Erre adhat megoldást, ha találunk olyan magántanárt, aki a közelünkben tart órákat, esetleg házhoz jön. Természetesen a dedikált figyelem lényegesen többe is kerülhet a nyelvtanfolyamoknál, a specifikus segítség azonban a jobb hatékonyság, így gyorsabb haladás miatt gyakran megtérül. Ne feledjük, hogy a kezdeti, intenzív szakasz után már önállóan is képesek vagyunk fejlődni, így elegendő lehet csak heti egyszer magántanárral konzultáltunk, költségtakarékossági okokból akár online.
A jó magántanár főbb tulajdonságai:
- Van tapasztalata hozzánk hasonló szinten lévő tanulóval.
- Stílusa, személyisége összeegyeztethető a miénkkel.
- Érthetően, érdekesen, számunkra befogadható módon tanít.
- Valódi, kipróbált tudása van.
- Óradíja megfizethető.
- Az oktatás helyszíne nem jár különösebb kényelmetlenséggel.
A lényeg mindenek felett: kitartás!
Teljes cikkOsváth Márton Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Engelhardt Gina Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám: turisztika, nemzetközi politika, érdekességek a nagyvilágban
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Online készülnél a nyelvvizsgádra?
A nyelvvizsgára felkészítő angoltanárokat
itt találod.
Szikora Rita Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám: beszédközpontú nyelvtanulás, nyelvi készségek fejlesztése
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Adorján Ágnes Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám: vilagkultúra
Kedvenc témám: vilagkultura
Kedvenc témám:
Angolul szeretnék tanulni – de hogyan?
Angoltanár segítségével vagy anélkül? Mutatunk néhány szempontot, amelyek segítenek a legjobb módszer kiválasztásában!
Napjainkban nehéz elképzelni, hogy valaki ne kerüljön kapcsolatba az angol nyelvvel. Gondoljunk csak a rádióban játszott zenékre,
a legújabb amerikai filmekre, a közösségi médiára vagy külföldi nyaralásunkra. Ez utóbbi sokak számára aktuális ilyenkor nyáron, míg mások
igyekeznek a legtöbbet kihozni szabadidejükből az előttük álló előrehozott érettségi vagy angol nyelvvizsga sikeres teljesítése érdekében.
A nyelvtanulás célja sokrétű lehet: többek között egy sikeres állásinterjú, külföldi utazás, új ismeretségek kialakítása vagy egyszerűen csak a
szabadidőd hasznos eltöltése. Nem mindegy ugyanakkor, hogy hogyan vetjük bele magunkat ebbe a feladatba. A továbbiakban a megfelelő
angoltanulási módszer kiválasztásához szeretnénk néhány támpontot adni a teljesség igénye nélkül.
Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány lehetséges motivációt a nyelvtanulásra, illetve megvizsgáltunk négy különböző módszert.
A lenti táblázat összefoglalja, hogy melyik általunk vizsgált módszer milyen felmerülő igény(ek) esetén bizonyulhat jó választásnak.
A pipa jelzi azt, ha az adott módszer megfelelő az adott igény lefedésére. A kérdőjeles párosítások esetében ez csak részben valósítható meg,
az X pedig azt mutatja, hogy az adott módszer önmagában nem alkalmas a kívánt cél eléréséhez.
A különböző módszerek természetesen kombinálhatóak egymással.
Kezdőknek | Hobbi angol | Aktív tanulás segítése | Szinten tartás/újrakezdés | Konkrét célok (pl. angol nyelvvizsga) | Készségek felmérése/visszajelzés | Személyre szabott | |
Nyelvtanuló alkalmazások | |||||||
Nemzetközi/anyanyelvi környezet | |||||||
Csoportos oktatás angoltanárral | |||||||
Angol magántanár |
Az alábbiakban vizsgáljuk meg egyesével is a lehetőségeket!
1. Nyelvtanuló alkalmazások
Kiknek ajánljuk: Kezdőknek, hobbi nyelvtanulóknak. Bárkinek aki szeretné karbantartani vagy feleleveníteni az angoltudását,
aktívan angolul tanulóknak főleg napi emlékeztetőként.
Képzeljük el, hogy unottan utazunk hazafelé az iskolából vagy
munkahelyünkről egy buszon okostelefonunkat nyomkodva. Miközben azon gondolkozunk, hogy mennyi teendőt el kellene intéznünk amire itt és most nincs
lehetőségünk, hirtelen bevillan az ötlet. Ezt az időt akár hasznosan is eltölthetnénk. Ha csak napi 10 angol szót sikerül megtanulnunk anélkül, hogy
komolyabb erőfeszítéseket kellene tennünk vagy át kellene szerveznünk emiatt a napi rutinunkat, máris nyert ügyünk van. Letöltjük hát a legnépszerűbb
nyelvtanuló alkalmazások valamelyikét és megfogadjuk, hogy belátható időn belül kézzelfogható mennyiségű tudásra teszünk szert, amely segíteni fog
bennünket céljaink elérésében. Nézzük meg, hogy mire érdemes odafigyelnünk ebben az esetben.
A rendszeresség és a motiváció két olyan tényező, amelyek
fontos szerepet töltenek be az angoltanulás során. A nyelvtanuló alkalmazások díjazzák ha kitartóan teljesítjük az aznapra kitűzött kisebb céljainkat,
a jutalmazás érzése pedig arra ösztönöz, hogy ezt újból és újból megtegyük. Ráadásul szinte bárhol bármikor kéznél vannak és a használatuk is egyszerű.
Emiatt inkább szórakozásnak élhetjük meg általuk a nyelvtanulást mintsem kötöttségnek. Akár már teljesen kezdőként is a kezünkbe kerülhet egy ilyen
alkalmazás, az pedig nagyon jó alap ha az eddig felsoroltokat sikerül beépítenünk a nyelvtanulással kapcsolatos hozzáállásunkba hosszútávon is.
Sokszor mi magunk választhatjuk ki a megadott témák közül, hogy mivel szeretnénk éppen foglalkozni.
A legtöbb angoltanuló alkalmazást ingyenesen vagy egy
nyelvtanfolyam árának töredékéért letölthetjük, illetve használhatjuk. Leginkább audiovizuális típusúak számára hasznosak, mivel sokszor képek és
hallott szavak, valamint videók alapján kell megoldanunk a feladatokat. Ezek a módszerek inkább hasonlítanak az anyanyelv elsajátításának stratégiájára
mintsem a klasszikus idegennyelv-oktatás metodikájára. Kisgyermekként egy percig sem görcsöltünk azon, hogy hány szót sikerült aznap megtanulnunk vagy
hol jól képezzük-e végre a múlt időt. Ugyanakkor aktívan figyeltünk és kötöttük össze a szövegkörnyezet elemeit egymással. Ezeket a képességeinket
pedig az angol nyelv tanulása során is sok esetben alkalmazni tudjuk.
Másrészt viszont az angoltanulást segítő alkalmazások által átadható
tudásmennyiség korlátozott. Bár az írott és hallott szöveg értését nagyban segítik, az angoltanuló alkalmazásokat kevés támpontot adnak ahhoz, hogy
élőszóban és írásban is ki tudjuk fejezni magunkat. E tekintetben minimális visszajelzést kapunk egy beszédfelismerő mesterséges intelligenciától és
nem szerzünk elég tapasztalatot ahhoz, hogy egy hosszabb, összetetteb kommunikációt igénylő helyzetet (pl. levélírás) meg tudjunk oldani.
Arról nem is beszélve, hogy a valóságban a beszédhelyzetek mindig
változatosak. Egy valós szituációban előfordulhat, hogy a másik beszélő visszakérdez, érzelmeket visz a beszélgetésbe vagy egyszerűen csak nem úgy
reagál ahogy azt mi elképzeltük. Ilyenkor pedig nem tudjuk a begyakorolt párbeszéd alapján megoldani a kommunikációs helyzetet. Egyes alkalmazások
esetében van lehetőségünk kérdezni nemzetközi környezetben más felhasználóktól, vagy akár egy magántanártól. Az ilyen jellegű online oktatás keretei
ugyanakkor továbbra is limitáltak maradnak, mivel általában nem egy térben és időben zajlik a kommunikáció.
Egy-egy nyelvtani téma bővebb kifejtésére és gyakorlására szintén
nincs sok lehetőség, inkább csak elindít bennünk valamit a kapott információ, amit saját magunknak kell továbbvinnünk. Emiatt a nyelvtanuló alkalmazások
jó kiindulási alapként szolgálhatnak ha még csak ismerkedünk az angol nyelvvel, illetve kiegészítésként folyamatban lévő tanulmányaink mellé, ha szeretnénk
látni, hogy még miben érdemes fejlődnünk.
Összegezve az eddig elhangzottakat, a nyelvtanuló alkalmazások
előnyeit és hátrányait a lenti táblázatban foglaljuk össze.
Nyelvtanuló alkalmazások | |
Előnyök | Hátrányok |
Szórakoztatóak | Csak felületesen van lehetőség gyakorlásra |
Egyszerű a használatuk | Éles kommunikációs helyzetek hiánya |
Könnyen hozzáférhetőek | Kevés visszajelzés |
Kezdők számára is elérhetőek | Limitált tudásanyag |
Kevés ráfordítás időben és anyagiakban | Aktív kommunikációt kevésbé fejlesztik |
A rendszeresség és a motiváció segít megalapozni a nyelvtanulás iránti elköteleződésünket | Konkrét célok esetén inkább csak kiegészítésnek használhatóak |
2. Nemzetközi/anyanyelvi környezet
Kiknek ajánljuk: Alapfoktól felfelé hobbi nyelvtanulóknak, aktívan angolul tanulóknak. Ezen felül bárkinek
aki szeretné karbantartani vagy feleleveníteni az angoltudását és éles helyzetekben felmérni kommunikációs készségeit.
Mi sem esik jobban egy forró nyári napon mint… magolni az
igeidőket mert készülünk az őszi angol nyelvvizsgára? Tanulásunk szüneteiben titokban irigykedünk ismerőseinkre akik épp most posztolták
ki a legújabb nyaralós fotóikat és mi is a repülőjegyes oldalakat böngésszük. Úgyis használnunk kell majd az angolt minden bizonnyal ha
külföldre utazunk, hacsak nem beszéljük az adott ország nyelvét. Várjunk csak, ez a Budapest-London repülőjegy pont akciós, mi lenne ha
összekötnénk a kellemeset a hasznossal?
Bár egy külföldi utazás során szintén szórakozásnak éljük meg a nyelvtanulást, pontosan az ellenkezője történik mint a nyelvtanuló alkalmazások
használata során. Konkrétan be vagyunk dobva a mélyvízbe, mert nem tudunk pár száz vagy ezer kilométerről hazaszaladni ha valamire szükségünk
van. Emiatt sok múlik azon, hogy meg tudjuk-e értetni magunkat, illetve ki tudjuk-e hozni a legtöbbet az ingerekből amik ebben az új környezetben
érnek bennünket. Nincs más választásunk, vállalnunk kell, hogy kilépünk a komfortzónánkból akkor is, ha benne van a pakliban, hogy esetleg hibásan
mondunk valamit. Egyszerűen mernünk kell magabiztosnak lenni.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy élő nyelvi környezetben valójában nincs is akkora jelentősége ha eltévesztjük a nyelvtant, mivel itt
valós megoldandó kommunikációs helyzetekről beszélünk. Mindkét fél azt nézi tehát, hogy érti-e az üzenetet és tud-e megfelelő visszacsatolást
adni (erre az „én akar menni vasútállomás” felépítésű mondatok is alkalmasak lehetnek). Miközben az anyanyelvi beszélő válaszol a kérdésünkre,
megfigyelhetjük, hogy milyen kifejezéseket használ és hogyan. Ezeket később a saját nyelvhasználatunkba is be tudjuk építeni.
Más angolul beszélő emberekkel az utazás mellett egyéb módon is létesíthetünk kapcsolatot, pl. munkánk vagy tanulmányaink során, illetve
külföldieknek és cserediákoknak szóló közösségek, rendezvények felkeresése által. A nem anyanyelvi beszélők általában hozzánk hasonló kihívásokkal
néznek szembe angoltanulás közben, így lehetőségünk van tapasztaltcserére is.
Ugyanakkor ha a fenti példánál maradva pont nyelvvizsgára készülünk, érdemes figyelembe vennünk, hogy az angol nyelv különböző változatai
eltérhetnek a sztenderdtől. Ez angol és más anyanyelvű beszélők esetén egyaránt igaz. Mivel legtöbbször az üzenet átadása a cél, nem pedig a
tökéletes megfogalmazás, előfordulhat, hogy a beszélgetőpartner a koncentráció hiánya miatt nem úgy fejezi ki magát ahogy legjobb képességei
szerint tudná. Azt tehát nem érdemes elvárnunk, hogy a nyelvtani teszt részt is tökéletesen tudjuk teljesíteni pusztán azért, mert nemzetközi
környezetben mozogtunk.
Arról nem is beszélve, hogy a jó nemzetközi társaság általában jelentős anyagi és/vagy időbeni ráfordítást igényel. Utazás esetén a pénzbeli
kiadások mellett ügyeink intézésével is időt kell töltenünk, illetve kiesünk erre az időszakra a munkából vagy tanulmányainkból. Ha ismerkedni
szeretnénk angol és más anyanyelvűekkel, szabadidőnkből kell áldoznunk erre.
Amennyiben úgy döntünk, hogy külföldön vállalunk munkát, illetve ott szeretnék folytatni tanulmányainkat, szintén nem ússzuk meg a papírmunkát
és a költekezést. Nemzetközi céghez is mehetünk dolgozni amennyiben van erre lehetőség a közelünkben. Ezekben az esetekben viszont többnyire már
elvárnak egy bizonyos szintű angoltudást, idáig pedig saját magunknak kell felhoznunk magunkat pl. magántanár segítségével. Teljesen kezdőként
egyébként is nehéz olyan helyzetekbe magabiztosan beleállni, ahol kevés ismert nyelvi kapaszkodónk van.
A külföldi/nemzetközi környezetben történő angoltanulás mellett és ellen szóló érveink tehát az alábbiak:
Nemzetközi/anyanyelvi környezet | |
Előnyök | Hátrányok |
Szórakoztató | Kezdőként nehezen élhetjük meg |
Tanulhatunk másoktól | Sztenderdtől eltérő nyelvhasználat |
Élő nyelvi környezet | Nyelvtani készségek háttérbe szorulnak |
Bedobnak a mélyvízbe | Munkavállalás vagy tanulmányok folytatása esetén felkészülés szükséges |
Kilépés a komfortzónánkból | Jelentős időbeni és anyagi ráfordítás |
3. Csoportos oktatás angoltanárral
Kiknek ajánljuk: Kezdőtől egészen felsőfokig, hobbi nyelvtanulóknak, aktívan angolul tanulóknak a kitűzött céljaik eléréséhez vagy azon felül.
Illetve bárkinek aki szeretné karbantartani vagy feleleveníteni az angoltudását, valamint folyamatos visszajelzést és segítséget kapni
készségei fejlesztéséhez.
Ahogy az az előző példából is kiderül, senki sem
született az angol nyelv azonnali elsajátításának szuperképességével, illetve a sikeres nyelvvizsgaletétel génjével. Mindannyian hasonló
kihívásokkal nézünk szembe egy ilyen helyzetben, ebből pedig akár még előnyt is kovácsolhatunk. Számos nyelviskola kínál ugyanis szintünknek
és céljainknak megfelelő csoportos oktatást, ahol hasonló tudással és motivációval rendelkező társakkal tanulhatunk együtt. Az általános és
középiskolai idegennyelv-oktatás szintén ezen az elven alapul.
Ahogy az az előző példából is kiderül, senki sem
A különböző csoportokat általában úgy állítják össze, hogy nagyjából azonos tudással és célkitűzésekkel rendelkező diákok tanuljanak együtt.
A besorolás többnyire szintfelmérő teszt alapján történik, hogy mindenki a képességeinek leginkább megfelelő kategóriába kerüljön. Általános
és középiskolában erre kevésbé van lehetőség, viszont itt is legtöbbek számára fontos egy érettségi vagy angol nyelvvizsga, illetve a
mindennapokban használható középfokú tudás megszerzése.
Ahogy az az előző példából is kiderül, senki sem
Azonfelül, hogy úgy érezzük, nem vagyunk egyedül, a csoporton belül egymást is segíteni tudjuk és meg tudjuk osztani nehézségeinket,
ötleteinket, tudásunkat másokkal. A többiek sikereit látva bennünk is erősödhet az elhatározás a nehezebb időszakokban. A rendszeres
találkozók miatt akár tartós baráti kapcsolatokat is kialakíthatunk. A gyakorlás során amúgy is meg fogjuk ismerni jobban csoporttársainkat,
mivel az angoltanulás egyik lényege, hogy tudjunk beszélni munkánkról, hobbinkról, érdeklődési körünkről, illetve bizonyos témákkal kapcsolatban
ki tudjuk fejezni véleményünket.
Ahogy az az előző példából is kiderül, senki sem
Az oktatás mindig a rendszeres, megszokott keretek és emberek között zajlik, így bátran merünk megszólalni és kommunikálni egymással.
Általában házi feladatot is kapunk, ez pedig szintén arra ösztönöz bennünket, hogy folyamatosan fektessünk kellő időt és energiát az angol
nyelv elsajátításába. A több résztvevő lehetővé teszi, hogy bármilyen valós kommunikációs helyzetet le lehessen modellezni, így anélkül is
magabiztossá válhatunk, hogy bedobnának a mélyvízbe. A csoportot vezető angoltanártól ugyanakkor szintén van lehetőségünk kérdezni és
visszajelzést is rendszeresen kapunk tőle arról, hogy mennyire sikerült elsajátítani a kurzus teljesítéséhez szükséges készségeket.
Most pedig vizsgáljuk meg ismét ugyanezeket a tényezőket,
mivel hátrányként is megtapasztalhatjuk azokat. Számos esetben nehéz lehet megnyílni a csoport előtt, főleg ha adódott azon belül valamilyen
konfliktushelyzet vagy alapból zárkózottak vagyunk. Az is lehetséges, hogy olyan kérdésünk van amit nem szeretnénk mindenki előtt feltenni,
angoltanárunk viszont nem tud hosszan válaszolni mert rövid az idő és a többi tanuló is sorban áll. Hamar nyilvánvalóvá válik számára is,
hogy ki az aki a többiekhez képest gyorsabb vagy lassabb előrehaladása miatt kitüntetett figyelmet igényelne. Ezt azonban sokszor inkább egy
magántanár fogja biztosítani. Minél nagyobb a csoport létszáma, annál kevésbé van ugyanis lehetőség arra, hogy minden egyes diák pontosan az
egyéni képességeihez mérten kapjon feladatot illetve közreműködési lehetőséget az órán.
Amennyiben mások nálunk jobban teljesítenek vagy gyorsabban
haladnak, ez negatív irányba is befolyásolhatja motivációnkat és saját képességeinkről alkotott elképzelésünket. Eszünkbe juthatnak olyan
gondolatok is, hogy „a Jóska biztosan azért kapott jobb jegyet mert ő a stréber és a tanár kedvence”! A csoport előrehaladása szempontjából
pedig nem mindegy, hogy ki mennyire motiváltan, felkészülten és milyen lelkiállapotban érkezik meg a tanterembe. Egy-egy lustább vagy
magatartászavaros diák a többiek tanulmányait is hátráltatni tudja. Ez utóbbi főleg általános- vagy középiskolában jelenthet problémát, mivel
a fizetős nyelvtanfolyamokat főleg konkrét célokkal és azokhoz kellő motivációval rendelkezők veszik igénybe.
Az szintén előfordulhat, hogy egy-egy beütemezett dolgozatra
vagy felmérésre nem tudunk megfelelően felkészülni, így a kapott eredmény nem tükrözi hűen aktuális képességeinket. Ez utóbbi nagyon is benne
van a pakliban, mivel azáltal, hogy beiratkozunk egy nyelvtanfolyamra, a kurzus időtartamára kötelezettséget vállalunk. A több hetes vagy hónapos
időtartam alatt pedig bármilyen előre nem látható esemény bekövetkezhet. Amennyiben mondjuk betegség miatt lemaradunk egy vagy több óráról, nem
egyszerű bepótolni a tananyagot és legtöbbször a befizetett pénzünket sem kapjuk vissza.
Mielőtt tehát beiratkozunk egy nyelvtanfolyamra, az alábbiakat érdemes mérlegelni:
Csoportos oktatás angoltanárral | |
Előnyök | Hátrányok |
Mások sikere motiválhat | Betegség vagy bármilyen más ok miatt lemaradhatunk |
Egymás segítése, jó kapcsolatok kialakítása | Nehéz lehet megnyílni a csoport előtt |
Rendszeresség | A visszajelzés időnként pontatlan |
Kapunk visszajelzést képességeinkről | Kevés egyéni konzultációs lehetőség |
Tapasztalatcsere hasonló szinten levőkkel | Kötelezettségvállalás meghatározott időre |
Megszokott, nyelvi ingerekben gazdag környezet | Előfordulhat, hogy gyorsabban vagy lassabban haladunk a többieknél |
4. Angol magántanár
Kiknek ajánljuk: Kezdőtől egészen felsőfokig hobbi nyelvtanulóknak, aktívan angolul tanulóknak a kitűzött céljaik eléréséhez vagy
azon felül. Illetve bárkinek aki szeretné karbantartani vagy feleleveníteni az angoltudását személyre szabott, folyamatos visszajelzés
és segítségnyújtás mellett készségei fejlesztéséhez. Azoknak akik saját tempójukban szeretnének haladni, szintén ideális ez a megoldás.
Mit tegyünk ha az angol nyelvvizsga előtt pár nappal jövünk rá, hogy még mindig nem teljesen értjük a Perfect igeidők közötti
különbségeket? Bárcsak lenne valaki aki nagyon otthon van a témában és pont mostanában ráér nekünk segíteni… Egy jó magántanárt
persze nem csak vészhelyzetben foghatunk ki, hanem a felkészülés megkezdésétől kezdve egyengetheti utunkat.
Egy jó angol magántanár olyan, mint egy mentor. A személyes konzultációk biztonságos környezetet teremtenek, ahol merünk megszólalni,
hibázni, bármilyen kérdést feltenni vagy akár segítséget kérni. A tanrend rugalmas és egyéni a saját kitűzött céljainkhoz és fejlődési
ütemünkhöz és szabva. Mi magunk határozzuk meg, hogy időben és anyagiakban mennyit tudunk befektetni az angol nyelv elsajátítása érdekében.
A rendszeresség fenntartja a nyelvtanulás iránti elköteleződésünket, ugyanakkor bármikor van lehetőség módosítani a közös munka célkitűzésein
ha terveinkben, tudásszintünkben vagy élethelyzetükben változás áll be. Dönthetünk például úgy, hogy elhalasztjuk a tervezett nyelvvizsgát,
inkább kimegyünk egy hónapra Angliába és online oktatás keretein belül folytatjuk a munkát tanárunkkal az új tapasztalatok beépítésével.
Magántanárunk jól ismer bennünket és minden esetben pontos visszajelzést ad képességeinkről, illetve fejlődésünkről. Akár olyan erősségünkre
vagy hiányosságunkra is rávilágíthat, ami felett mi elsiklottunk volna, mivel itt is van lehetőség párbeszédek és más kommunikációs helyzetek
modellezésére. Házi feladatot szintén adhat, tehát maga a nyelvtanulás itt sem korlátozódik az együtt töltött időre. Ezenfelül ha szabadidőnkben
találkozunk egy-egy érdekes témával, mondjuk egy filmben előforduló amerikai kifejezésekkel, az azzal kapcsolatos kérdéseinket is bátran
feltehetjük, amennyiben úgy érezzük, hogy ennek a témakörnek a mélyebb megismerése segítheti eredeti célkitűzésünket is.
Bár némi anyagi ráfordítást és időbeni elköteleződést ezen módszer esetén is vállalnunk kell, egy magántanár rugalmas tud lenni. Ehhez ugyanakkor
fontos, hogy mi magunk pontosan tisztában legyünk vele, hogy mi a kitűzött cél és ennek eléréséhez nagyjából mire van szükségünk. Sikeres angol
nyelvvizsga? Beszédkészségünk fejlesztése? Az üzleti angol szaknyelv elsajátítása? Az igeidők jobb megértése? Természetesen ha ez megvan és
találunk is egy tapasztalt angoltanárt aki szakértő a témában, ő pontosan tudni fogja, hogy milyen pedagógiai módszerek és tananyagok használatával
érhetjük el a legjobb eredményt.
Az egyetlen komolyabb próbatétel ennél a módszernél a megfelelő angol magántanár kiválasztása. Ez mindenképp fontos döntés, mivel általában
hetekig, hónapokig vagy akár évekig lesznek életünk részei ezek a találkozók és nem kisebb a tét, mint a mi saját egyéni fejlődésünk.
Elengedhetetlen a bizalom és a megfelelő kommunikáció. Előfordulhat ugyanis, hogy betegség miatt le kell mondanunk az órát vagy el kell
térnünk a kitűzött tanrendtől: mondjuk szóbeli nyelvvizsgára készülünk egyénileg, de az iskolában dolgozatot íratnak egy adott nyelvtani
témakörből, amihez szeretnénk segítséget kérni.
Míg egy angol anyanyelvű tanárral való munka sokszor hasonlít a külföldi tapasztalat és a nyelvtanuló alkalmazások módszeréhez, míg egy magyar
anyanyelvű pontosan átérzi, hogy hol akadtunk el és konkrét példákkal kapaszkodót tud nyújtani. Az viszont általában ennél sokkal fontosabb kérdés,
hogy az adott tanár milyen módszerekkel dolgozik és mennyi szakmai tapasztalattal rendelkezik a számunkra jelenleg legfontosabb készségek oktatása
terén. A saját időbeosztásunkat is figyelembe kell vennünk. Fontos tudnunk, hogy az adott angol magántanár vállal-e mondjuk hétvégén vagy délelőtt
is órákat, ha a mi napirendünk szempontjából így lenne a leginkább megfelelő, illetve nyitott-e az online oktatás lehetőségére akár.
Az sem árt, ha a saját tanulási stílusunkat is ismerjük valamennyire. Így egyrészt könnyebb lesz a megfelelő módszerekkel dolgozó angoltanár
kiválasztása, másrészt az ideális időtartamot is meg tudjuk határozni. Az angol magánórák időtartama 45 perc, 1 óra, vagy akár egyszerre
2X45 perc lehet. Koncentrációs képességeink és a konzultációk témájának nehézsége függvényében ezt a szempontot is mérlegelhetjük.
Egy jó magántanár-közvetítő jó alapot szolgál a számunkra megfelelő angoltanár kiválasztásához, mivel információt kaphatunk
többek között az alábbiakról:
- Szimpátia és első benyomás
- Tanár stílusa
- Anyanyelve
- Szakmai tapasztalata
- Szakterületei
- Alkalmazott módszerei
- Óradíja
- Vállalt órák időpontja és időtartama
- Órák helyszíne, online oktatás megoldható-e?
Tegyük fel magunknak a kérdést, hogy mikor, mennyit, mennyiért, hol és milyen módon szeretnénk angolul tanulni. Ezek után gondoljuk át,
hogy kiknek a profilja fedi le leginkább az igényeinket.
Összességében véve az alábbiakat érdemes figyelembe vennünk, amennyiben magántanárral szeretnénk tanulni:
Angol magántanár | |
Előnyök | Hátrányok |
Rendszeresség | Pontosan meg kell határoznunk a célt |
Vészhelyzetben is van kitől segítséget kérjünk | Fenn kell tartanunk a megfelelő kommunikációt (pl. időben lemondani az órát betegség esetén) |
Biztonságos környezet, merünk kommunikálni | Valamennyi időbeni elköteleződést vállalnunk kell |
Egyéni, rugalmas tanrend kitűzött céljainkkal összhangban: bármikor bármin (pl. órák ütemezése, vizsga tervezett időpontja, témakörök) változtathatunk | Némi anyagi ráfordítást igényel |
Pontos felmérés és visszajelzés képességeinkről, rávilágítás erősségeinkre és hiányosságainkra | Több szempont alapján kell kiválasztanunk a megfelelő angoltanárt |
Összegzés
Végezetül foglaljuk össze, hogy mely tényezők játszanak fontos szerepet a sikeres nyelvtanulásban. Ez a lista szintén segíthet a
megfelelő módszer kiválasztásában attól függően, hogy számukra melyek az elsődlegesek.
- Élvezzük is a folyamatot
- Könnyen hozzáférhető és elsajátítható tananyag
- Célok pontos kitűzése
- Tudjunk segítséget kérni olyasvalakitől aki rendelkezik a megfelelő tudással
- Rendszeresség
- Motiváció és annak a fenntartása, jutalmazás
- A különböző készségek (szövegértés, beszéd, íráskészség, stb.) egyidejű fejlesztése
- Biztonságos, ugyanakkor nyelvileg gazdag környezet
- Merjünk kommunikálni és akár hibázni is
- Minél részletesebb, személyre szabottabb visszajelzés
Bármilyen módszert mellett is döntesz, az angoltanulás által mindenképp fejlődni fogsz. Ez pedig nem csupán a halott
szövegértésed vagy szókincsed napi javulásában nyilvánul meg, hanem a már ismertetett egyéb készségek elsajátításában
és képességeid pontosabb megismerésében is. A nyelvtanulás sokszor szórakozásnak tűnhet, de előfordulhat, hogy éles
helyzeteket is magabiztos kommunikációval kell megoldanunk. Ahhoz, hogy erre fel tudjunk készülni, több helyről is
segítséget kérhetünk: angolul tanuló társainktól, anyanyelvi beszélőktől, csoportvezető tanárunktól, vagy akár egy
angol magántanártól. A különböző szituációk és gyakorlatok által megtanulhatunk pontosan kitűzni célokat, kilépni a
komfortzónánkból, illetve sikert kovácsolni erősségeinkből és hiányosságainkból.
Mindehhez sok sikert kívánunk!
Teljes cikkBakos Csilla Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Baranyi Petra Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám: országismeret, önálló beszéd
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Szücs Ágnes Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám: 20. századi amerikai irodalom
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Uhrinak Stefan Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Dranik Réka Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Lingsch Adrienn Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Kómárné Kertész Erzsébet Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Géring Hajnalka Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám: Az önbizalom erősítés :)
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Kacsóné Süle Brigitta Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám: Senki nem reménytelen eset
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Jenna Louise Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Zsigmondné Dr. Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Vargáné Judit Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám: SIKER!
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Erneszt Sándor Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Philp Ildikó Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Komáromi Attila Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám: 20. sz. brit és amerikai történelem, kultúra, civilizáció
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Koenig Gabriella Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Jakab Lajos Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Literáti Krisztina Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Balogh Márk Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám:
Mensch Henrik Angol magántanár
X
X
Kedvenc témám:
Kedvenc témám: